Trends

Kleding

             1970                           1980                           1990                          2000

Aan het begin van de jaren ’70 werd de modewereld sterk geïnspireerd door ‘wereldse’ looks. Vrouwen droegen bijvoorbeeld Hongaarse geborduurde blouses, Mexicaanse poncho’s en Peruviaanse capes. Ook waren maxi jurken en rokken erg populair. Hippie-kleren hadden meestal felle kleuren en drukke Indiaanse en bloemenpatronen.

Net als in de jaren ‘70 was sportkleding ontzettend populair. Vrouwen droegen vaak een wijde trui op een trainingsbroek, maillot of panty. Ook waren complete trainingpakken van velours (polige textielsoort) in trek. Hoewel ‘gewone’ accessoires in het begin van de jaren ‘80 niet erg populair waren, deden sportaccessoires, zoals beenwarmers, elastische hoofd- en buikbanden en sneakers het juist heel goed.

De jaren ‘90 verschillen in veel opzichten van voorgaande decennia. Een van de opvallendste fashion trends uit deze periode was de toenemende populariteit van ‘body art’, waaronder piercings en tatoeages. Toch lijken de jaren ‘90 enkele overeenkomsten te hebben met de jaren ‘70. Zo was kleding vrij minimalistisch en stond het gebruiken van kleur op een laag pitje.

Aan het begin van de nieuwe eeuw – de jaren 2000 tot 2004 – was mode voor een groot deel gebaseerd op technologie, waardoor kledingstijlen over het algemeen een futuristisch karakter hadden. Zo waren voornamelijk ‘metallic’ (op metaal lijkende) stoffen erg populair, en kregen de kleuren goud, zilver en brons de voorkeur. Het gebruik van glimmende opdrukken en metalen details, zoals gespen en knopen, was de standaard.

Gaming

          1970                            1980                          1990                              2000

Pong is een van de eerste videospellen. Het spel kan met twee personen of alleen tegen een elektronische tegenstander worden gespeeld. Het werd uitgebracht als arcadespel door Atari in 1972. In 1975 werd een console-versie uitgebracht die thuis gespeeld kon worden door de console op de televisie aan te sluiten.

Na de Noord-Amerikaanse videospelrecessie eind 1982 waren Amerikaanse winkeliers eerder terughoudend om nog spelcomputers aan te schaffen. In West-Europa was de spelcomputer sowieso geen echte rage en werd de markt gedomineerd door homecomputers.

De Nintendo 64 (afkorting: N64) is de derde in een succesvolle serie van door Nintendo uitgebrachte spelcomputers. De Nintendo 64 werd in 1996 op de markt gebracht en was de opvolger van de succesvolle Super Nintendo Entertainment System. Met het begin met 3D games.

De PlayStation 2 (kortweg PS2) is een spelcomputer van Sony Computer Entertainment, die op 4 maart 2000 werd uitgebracht in Japan, in de Verenigde Staten op 26 oktober 2000 en in Europa op 24 november 2000, als opvolger van de PlayStation.

Auto

             1970                           1980                          1990                            2000

Muziek

            1970                           1980                            1990                        2000

De Sony CDP-101 uit 1982, eerste commercieel uitgebrachte cd-speler voor consumenten

The Sony MZ1 was the first MiniDisc player, released in 1992.

Creative NOMAD Jukebox

Toekomst Trends

Voorspelling

 

Extreme Voorspelling:

In de komende 10 jaar zal de robot techniek vooruitgaan en de robot of zichzelf bestuurd worden zonder iemand erin. Deze robots zullen  gebruikt gaan worden voor werk zodat de werkgevers niet veel geld hoeft uit te geven voor werknemers en voor werk die er niet zo veel mensen zijn voor. Goede voorbeelden zijn heel gevaarlijk werk of straat schoonmaken. Het meeste werk zal gewoon nog door mensen gedaan worden om de stijging in werkloosheid tegaan voorkomen. Gevaarlijke werk zou alleen voor robots zijn. Er zal ook robot dieren zijn voor de dieren die niet meer zijn. 

De 3D-printers zullen ook meer gebruikt gaan worden en nog geavanceerd worden. Ik denk dat deze printers in de medische wereld voor het maken van lichaamsdelen, organen en nog botten zoals oren en nieren en in de Industriële wereld voor het maken van bouwmaterialen.  

 

Minder extreme voorspelling:

De komst van VR. Ik denk dat voor de VR een groot impact was in deze tijd maar die wordt alleen gezien als een hype in mijn ogen. Mensen komen altijd met makkelijke dingen om hun leven beter en makkelijker te maken. ik denk dat in de tijd mensen gaan vergeten van de zo beroemde VR. Een voorbeeld van is gaming; mensen zullen ront moeten kijken en beweging terwijl ze spelen. Ik denk ta veel mensen dit te vermoeiend vinden en daarna de hype weg gaat.,

 

De mobieltjes zullen in deze tijd nog meer kunnen dan ze nu kunnen. Maar ik denk dat het ongeveer hetzelfde gaat blijven als nu, maar met extra gadgets die de virtuele wereld en echte wereld in elkaar over gaat laten lopen. Een voorbeeld van is Pokemon GO, meer dingen kunnen bedienen met je smartphone en met een projector functie. Natuurlijk door dit gaat de hackers stijgen maar dit betekent dat de veiligheid ook gaan stijgen.